A sales esete a konkrét igényekkel
Miután van felhasználói visszajelzés a sales-en keresztül, alá tudunk támasztani és priorizálni tudunk fejlesztendő funkciókat.
Ám a sales diktálja a fejlesztési igényeket?
Ez egy nagy dilemma mindig. Hiszen a sales meg szeretné szerezni az ügyfelet. Hányszor ígértünk meg már fűt-fát szüleinknek csakis azért, hogy valamit megkaphassunk azonnal!
Ám ez mehet ígérgetés nélkül is.
Ugyebár az egész csapatnak, így a sales-nek is tisztában kell lenni a tervezett funkciókkal, semmiképp sem szabad ígérnie, hogy “persze, megoldjuk, ez nem nagy fejlesztés” egy ügyfélnek. Mert amint így tesz egynél, majd egy másiknál, majd megint egy másiknál, azon kapja magát a szervezet, hogy 3 évet kellene fejlesztenie, mire minden speciális igényt kielégít.
Ez nem lehetséges és nem is elvárt.
Addig tiszta, hogy a sales-nek az ügyfelek igényeit kell kideríteni. De nem a konkrétat, hanem annál mélyebbre kell ásni.
A “Miértjére” kell rátapintani, hogy megértsük, igazából milyen problémát is szeretnének megoldani ők!
Hiszen egy adott problémára az ügyfelek eddig egy megszokott módszert használtak. De könnyen lehet, hogy arra már van egy másik tervben lévő fejlesztés, ami akár hatékonyabban, vagy kényelmesebben segíti hozzá őket a megoldáshoz.
Tipikus életpéldák, de biztosra veszem más is tucatnyit fel tudna sorolni:
- 1-es: Van egy zsepid?
- 2-es: Nincs sajna :/
2-esnek csak szalvétája / használt zsepije volt. 1-es így nem tudta letörölni a cipője oldaláról a sárdarabot. Pedig neki a használt zsepi is jó lett volna…
VAGY
Kasszánál két barát:
- 1-es: Van esetleg egy kétszázasod?
- 2-es: Nem hoztam aprót tudod :/
2-esnek csak egy ezrese volt. 1-es így nem tudta megvenni a cuccokat egy ezresért, mert csak 800 forintja volt.
Persze ezeket kifacsartam hiszen utána még 4 mondatváltás és megoldják, de ez vállalati szinten, kevésbé nyitott kommunikációnál megfékezi a rendszert. Információs aszimmetriához vezet.
Ahogy én látom ezekből, nem azt mondjuk / kérjük sokszor, amit meg szeretnénk oldani, hanem az eszközt hozzá, amivel mi elképzeljük a megoldását. És az nem mindig az egyetlen megoldás sőt, nem is biztos, hogy a legjobb
A salesnek e mögé kell beásnia magát és segíteni összefogni és priorizálni az igényeket.